ANMELDELSE: “Toscanas smukke landsbyer” af James Bentley & Hugh Palmer

“Toscanas smukke landsbyer” – fra Nyt Nordisk Forlag – er en bog af den slags, der (når man læser den) giver en ubændig og spontan trang til at rejse. Man svømmer hen i de smukke fotografier, bogen er sammensat af, og drømmer om sydens særegne natur og kultur. Det er en herlig bog af James Bentley og Hugh Palmer.

Rejselitteratur er noget overfladisk gøgl – sprogligt nonsens skrevet for en uforstående masse, der skal guides rundt (ja, netop guides) og tages ved hånden, når de rejser omkring i verden. Man gider ikke sætte sig ind i tingene – har nok ikke interessen – og har derfor nok i bøger a la dem, der produceres i rigt mål fra Politikens Forlag og udgives i Lonely Planet-serien, hvor man kan læse lidt om kirken her, lidt om museet der samt hvor man finder et hostel, et hotel og lidt at spise. Jeg er ikke en fan af overfladisk metermålsrejselitteratur for dovne, forstår man nok!

Med en bog som nærværende – skrevet af James Bentley og fotograferet af Hugh Palmer – har vi at gøre med en helt anden type rejselitteratur. Det er ikke en bog, man pakker i kufferten, det er en bog, man gransker hjemmefra og bliver klogere på … hvis man da har tiden for ikke at sige interessen!

Bogen beskriver 36 landsbyer fra hele Toscana, der alle er udvalgt pga.  deres særegne skønhed samt den rolle, de har spillet i Toscanas kultur og historie. Her finder man smukke bjerglandsbyer, der troner over vidtstrakte vinmarker. Man finder små byer rundt om Firenze og Lucca, Arezzo og Siena, der alle har en historie at fortælle … for byerne er historie!

Her eksisterer endnu rester fra oldtiden, der er smukt udformede fontæner i alle byer, og man støder på såvel middelalder- som renæssancearkitektur i rigt mål – ja, barokken har endog sine arkitektoniske formidlere i f.eks. Camaldolis Kirke, der er smukt placeret i byen Camaldoli i den øvre Casentino-skov i Appenninerne. Man støder på landsbykirker i gotisk stil, 1100-tals kirker med de geografisk typiske kirketårne samt smukke fæstningsbyer, hvor husene alle er beklædt med smukt, rødt tegl.

Hugh Palmer indfanger Toscanas historiske charme på bedste vis i bogens 288 smukke fotografier. Han udviser stor sans for arkitektur, og fotografierne er velkomponerede perler, der fremhæver arkitekturens detaljerigdom i kirker, landsbyhuse og klostre. Ligeledes byder bogen på nogle svimlende panoramaudsigter, hvor man skuer ud over vinmarker, bjerge og mosaiksammensatte middelalderhuse. Man kan ikke andet, når man læser bogen, end drømme sig til sydens sol, hvor lækker vin og cikadesang, smuk arkitektur og bjergtagende natur formår at henføre én til rus og glæde.  Bentleys og Palmers bog er kræs for kendere, der ikke kan nøjes med de allestedsnærværende rejseguides, der udgives i masseturismens overfladiske navn.

Titel: Toscanas smukke landsbyer (The Most Beautiful Villages of Tuscany)

År: 2000 (dansk udgivelsesår)

Forfatter & fotograf: James Bentley & Hugh Palmer