ANMELDELSE: “Haven: Sæson 1” (2010-2010)

“Haven”, der er skabt af Jim Dunn og Sam Ernst, bygger løst på Stephen King-romanen “The Colorado Kid” fra 2005, som King skrev for Charles Adais’ bogserie “Hard Case Crime”. Tv-serien, der foregår i den fiktive kystby Haven i Maine, centrerer sig omkring en lang række overnaturlige hændelser, der blandt byens borgere refereres til som The Troubles…

Den unge FBI-agent Audrey Parker (Emily Rose) sendes til Haven for at opklare mordet på en tidligere fængselsindsat. Opholdet i byen, der skulle have været et kort et af slagsen, bliver dog forlænget markant, da hun finder ud af, at byen gemmer på hemmeligheder, der involverer hendes forsvundne mor. Imens hun forsøger at grave informationer frem om morens forbindelse til byen, arbejder hun sammen med det lokale politi og bliver hurtigt bevidst om, at byen er centrum for en lang række mystiske og overnaturlige hændelser, der er forbundet til såvel hendes fortid som til mordet på The Colorado Kid.

Blandt Havens indbyggere finder man et broget panteon af mennesker, der har ganske særlige evner: Der er en kvinde, der påvirker vejret med sit humør. Der er en unge mand, der ved tankens kraft sætter ild til ting, når han bliver sur. Der er kvinden, der kan få udstoppede dyr til at blive levende og slå deres banemænd ihjel. Og der er den blinde mand, hvis skygge har sit eget liv … en skygge med morderiske tendenser. Det er omkring sådanne mennesker, at serien er bygget op. Mennesker med særlige, overnaturlige evner.

Imens Audrey opklarer den ene mystiske sag efter den anden, hvirvles hun ind i en verden, der er styret af løgn og hemmeligheder. Ingen lader til at have informationer om hendes mor, hvorfor hun er forsvundet og hvad der skete med The Colorado Kid. Audreys chef spiller heller ikke med åbne kort, og det afsløres hurtigt, at hun ikke er endt i Haven ved en tilfældighed. Og – som man siger – the plot thickens…

“Haven” starter lovende og slutter med en spændende og velkonstrueret cliffhanger-episode. Desværre er de mellemliggende 11 episoder i første sæson af svingende og lettere kedsommelig karakter, og selvom de tre hovedpersoner, der tegnes af Emily Rose, Lucas Bryant og Eric Balfour, går godt i spænd, er charmerende og interessante bekendtskaber, så gør sløvheden og de unuancerede og meget ens opbyggede episoder det til en henslumrende oplevelse at være i selskab med serien.

“Haven” kører pt. på sin fjerde sæson, der får amerikansk tv-premiere til september.

© COVER: Sony Pictures Entertainment