ANMELDELSE: “Goddag, Julle Julemand” & “Glædelig Halloween, Julle Julemand”

Forlaget Fahrenheit udgav i 2009 og 2010 to ordløse tegneserier for børn: “Goddag, Julle Julemand” og “Glædelig Halloween, Julle Julemand”. Bøgerne, der er skrevet af Lewis Trondheim og tegnet af Thierry Robin, har langt om længe fundet vej til Fiktion & Kultur – bedre sent end aldrig, som man siger!

I “Goddag, Julle Julemand” møder vi første gang den charmerende Julle, der bor i sit slet ikke så lille hus på Nordpolen. Herfra stævner han sammen med sine venner ud på eventyr, og især den trofaste pingvintjener Fjerkost, der er en bestemt herre, sørger for, at den gode Julle kommer godt af sted med børstede tænder og morgenmad i maven.

Senere – i opfølgeren “Glædelig Halloween, Julle Julemand” – redder Julle og vennerne to Halloween-væsner fra at drukne: En mumie og en Jabba the Hut-lignende skabning, der trækker på en ligkiste. De bliver gode venner, og pludselig er der liv og glade dage på Nordpolen og i Julles gaveværksted, som der sjældent har været.

Begge fortællinger har det tilfælles, at de vil mere end underholde. I “Goddag, Julle Julemand” stiller Lewis Trondheim og Thierry Robin spørgsmål ved vores forbrugssamfund, og der findes en smuk – omend også fantastisk – løsning på de kolossale affaldsmængder, der hober sig op på vores klode. Ligeledes er der en ikke uvæsentlig kerne af godhed og medmenneskelighed i fortællingerne, der hele tiden skinner igennem. Som da Julle sørger for, at en frysende hjemløs får et ordentligt måltid mad og støvler på fødderne.

I “Glædelig Halloween, Julle Julemand” tager tegneserieskaberen fat i en nok så vigtig miljøproblematik: En gruppe skovhuggere er begyndt at nedlægge alle træerne på Nordpolen på så effektiv en måde, at der snart ikke vil være flere tilbage, hvis der ikke sættes en stopper for Tømmermanden og hans brutale slæng af træfældere.

Udover at sætte gang i fantasien, giver fortællingerne mulighed for at tale om store emner i børnehøjde. Begge bind skal være anbefalet … hvis man ellers er modig nok til at kaste sig ud i noget så bizart som tegneserier uden ord.

Ordløse tegneserier er slet ikke en tosset idé, men man støder desværre alt for sjældent ind i dem herhjemme. Det giver god mening at lade tegningerne diktere rytmen i et medie, der er visuelt. Det sparker til fantasien, og man er selv med til at udvikle historien. Også Forlaget Forlæns har udgivet ordløse tegneserier herhjemme, nemlig historierne med “Lille Kvast”, der – som Julle Julemand – også er skabt af franskmænd, nemlig Celine Fraipont og Pierre Bailly.

De to bøger om Julle Julemand, pingvintjeneren Fjerkost, Den meget lidt afskyelige snemand og De små djævle henvender sig til børn fra 3 år og opefter, er begge på 48 sider og udgivet i hård indbinding.