En juleplatte med historie
Bing & Grøndahls juleplatte fra 1955, Kalundborg Kirke, er skabt af kunstneren Kjeld Bonfils, der i årene efter Anden Verdenskrig designede flere af Bing & Grøndahls mest markante platter. Motivet viser den særprægede Vor Frue Kirke i Kalundborg, en af Danmarks mest unikke kirkebygninger. Kirken stammer fra omkring 1170 og menes at være opført af Esbern Snare – bror til biskop Absalon, Københavns grundlægger. Kirken er formet som et græsk kors med fem tårne: fire ottekantede og ét rektangulært i midten. Den står som et arkitektonisk vidnesbyrd om Danmarks tidlige middelalder og religiøse arv.
En kirke med korsform og julestemning
Selvom platten gengiver et historisk bygningsværk, er julestemningen stadig nærværende. Kalundborg Kirke fremstår dækket i sne, omgivet af den stilhed og ro, der ofte følger vinterens komme og juletidens refleksion. Den geometriske struktur og tårnenes symmetri fremhæver både kirkens monumentalitet og juleplattens fine balance mellem historie og højtid. Det er netop sådanne detaljer, der gør Bonfils’ arbejde til noget særligt – han formåede at forene det monumentale med det stemningsfulde.
En jagt på det perfekte fund
Vi havde længe ledt efter netop 1955-platten, da begge mine svigerforældre er født dette år. Under vinterferien i sommerhus ved Fjand i det vestjyske, fandt vi platten i en antikforretning – smuk butik, hyggelig atmosfære, men prisen på 375 kroner var lidt for høj. På hjemturen gjorde vi et stop ved loppebiksen Feddet, og dér lå den – til bare 75 kroner. Et ægte loppefund! Vi tøvede ikke et sekund: ja tak og haps!
Se en komplet oversigt over Bing & Grøndahls juleplatter fra 1895 til i dag hos Royal Copenhagen: KLIK
INFO: Bing & Grøndahls platter – og mange af deres stel, f.eks. mågestellet – er underglaseret. Det betyder, at dekorationen er blevet påført forglødet porcelæn inden den sidste glasering. Forglødning er den første keramiske brænding, der typisk foretages ved 100 °C med en stigning til 950 °C. Denne brænding omdanner ler til keramik og gør, at emnet er i stand til at suge glasur uden at gå i opløsning. Når emnet er blevet forglødet og underglaseret, så foretages den sidste glasering, der giver platten/stellet det blanke udtryk.

Det hele begyndte i 1888: Idéen til juleplatten, som vi kender den i dag, blev for første gang formet i 1888 i forbindelse med den store Nordiske Industri-, Landbrugs- og Kunstudstilling i København – en spektakulær begivenhed, der tiltrak hele 1,3 millioner gæster. Til lejligheden skabte Den Kongelige Porcelænsfabrik en serie af blådekorerede platter prydet med fabrikkens karakteristiske logo: kronen og de tre bølger. Omtrent på samme tid begyndte fabrikskunstneren Frans August Hallin at eksperimentere med at skære et relief direkte i plattens støbeform. Dette gjorde det muligt at fremstille flere platter med samme motiv uden besvær og lagde grundstenen til den moderne juleplatte.
I 1895 forlod Hallin Den Kongelige Porcelænsfabrik og bragte sin idé med sig til Bing & Grøndahl. Her fik ejeren, Harald Bing, den visionære tanke at anvende reliefteknikken til at skabe en årlig samleplatte – et tilbagevendende kunstværk, der kunne blive en tradition. Tretten år senere fulgte Royal Copenhagen trop og lancerede deres egen udgave, også baseret på Hallins teknik.
Selvom Bing & Grøndahl og Royal Copenhagen blev fusioneret i 1987, udgives begge serier stadig side om side og vækker fortsat glæde blandt samlere verden over.
Loppemarkeder, kræmmermarkeder, genbrugsbutikker og antikforretninger vækker min indre Indiana Jones, og de taler – nej, skriger! – til den uforbederlige samler, der gemmer sig i mig: For der er intet så tilfredsstillende som at gøre et genbrugskup! Når man f.eks. i en bunke billige juleplatter fra 70’erne og 80’erne finder én fra 1957 til 20 kroner. Eller når man på genbrugsbutikkens hylder – blandt hundredvis af ordinære IKEA-glas, der nærmest foræres væk – spotter et hånddekoreret og mundblæst portvinsglas til Bing & Grøndahls mågestel fra Lyngby Glasværk. Lyngby producerede en serie glas til Bing & Grøndahls berømte stel i perioden 1954-2000. Eller når man boghøster og kommer hjem med stakkevis af gode bøger til absolut ingen penge. Ja, så er glæden stor hos genbrugsentusiasten.